Hier die Klassen von 2018 - die neuen Lehrer*innen/Klassen von 2019/20 sind ca. ab Oktober online!

warm up Klassen: 10.15-11.15

Bewegungsevolution®

orientiert sich an der frühen Bewegungsentwicklung und den frühen Reflexen. Die Übungen stimulieren prä- und postvertebrale Muster. Sie beginnen mit sehr kleinen, subtilen Impulsen und entwickeln sich hin zu größeren, kraftvolleren Bewegungen. Das Training beginnt am Boden und führt uns in den Raum. Es bietet unserem neuromuskulären System Frische und ein stabiles Getragen-Sein und bereitet uns vor, offen und

präsent zu tanzen, zu spielen und auf Begegnung zu reagieren.

 

Martina Kunstwald
Tanzpädagogin (Zeitgenössischer Tanz) und Lehrerin für Alexandertechnik (ATVD). Gründung und Leitung von Tanzwerk Bremen (94 – 97). In die Entwicklung von Bewegungsevolution® fließen Erfahrungen aus der Alexandertechnik, dem BMC ™ und das eigene, langjährige Forschen mit der frühkindlichen Bewegungsentwicklung ein. Unterrichtserfahrung in Tanz (seit 88), Alexandertechnik (seit 95) und Bewegungsevolution® (seit 05) in Kursen, Einzelarbeit und in der Weiter- und Ausbildung. http://www.martinakunstwald.de/

warm up Klassen:


Extraklassen: 15-17 Uhr

27.12. Class 1: Roland Nordeck

Drunter und drüber

Wir beschäftigen uns damit, wie wir in verschiedenen Höhenebenen entspannt auf oder unter einem Partner sein können.

Wie können wir uns als Untertänzer so organisieren, dass wir Gewicht-Bekommen als angenehm, satt und genussvoll erleben können?

Wo liegt unsere Bewegungsfreiheit als Untertänzer?

Wie können wir als Obertänzer - also wenn wir uns in irgendeiner Position auf einem Partner befinden - sowohl Stabilität und Sicherheit finden, als auch Entspanntheit und Ruhe, als auch Mobilität und Agilität?                                                                                               Wir üben, wie wir unser Gewicht dosiert abrollen können, um es bewußt (und zunächst langsam) auf einen Partner zu verlagern. Während dieses Vorganges können wir überprüfen, ob unser Untergrund stabil ist. Die Erlaubnis, es uns auf einem anderen Menschen bequem zu machen, hilft uns, Entspanntheit und damit auch wieder mehr Sicherheit (satterer Kontakt, größere Kontaktfläche) zu finden.

Wir üben, Vertrauen in den Rückwärtigen Raum zu finden, was uns vielfältige dreidimensionale Bewegungswege eröffnet.

 

0ver and under

Researching different possibilities to be on or under our partner in different levels. How can I freely move with weight, play with stability and relax pooring weight into my partner. Also opening the backspace and threedimentional movements.

 

Roland Nordeck (Göttingen/Germany) I see both movement and touch as valuable forms of humancommunication, as they can reach beyond the field of verbal expression.I have been practicing CI for about twenty years and for three yearsfulltime I studied contemporary dance in Outokumpu, Finnland.For many years my interest in Shiatsu massage has been affecting mysense of perceptive touch and intuition while dancing.I believe that being seen, being heard and being touched are basic humanneeds that affect the world of dance a lot. Meeting theese needs withprofound listening skills – listening to space, sounds, touch, (...) andrhythm can form the basis of improvisational art.Bodywork and improvisational dance complement my general interest in communication.

27.12. Class 2: Barbara Pfundt

trust and challenge

In this class I like to focus on the question „what challenges you most in your practice?“ I took from Malaika‘s (Sarco-Thomas) touch and talk lecture at cmc.

I‘m interested to see, if we can overcome fears by developing trust and where does this take us ? Can we extend our range of movability, body and mindwise ? and what does it need to allow this?

What are my personal challenges and how can I embrace them and find a way to integrate them into dancing and create my new different style of dance?

I‘m looking forward to explore with you and play around this questions.

 

Barbara Pfundt

Barbara Pfundt studied physical education and education. Since 1992 she has been on her journey of dancing contact and contemporary dance. She founded the company “momentum” and aftter a long period of performing in different companys and projects, she is now mainly teaching.

Barbara is convinced of the theory of the mathematic hyperbel curve and the spiral as two of the main principals of movement and likes to integrate elements of Tai Chi, Release Technique, Feldenkrais, Performance Skills and much more in her teaching.

 

I am dancing CI because I have been fallen in love with this hugh universe of moving very physically, feeling myself, sensing my partner and the surrounding, taking again and again this challenge of opening up and developing an open hearted mind. It’s simply a big gift.

28.12. Class 3: Matthias Früh

Solo skills into duets

 

Um eine große Bandbreite möglicher Bewegungen im Duett zur Verfügung zu haben ist es sinnvoll, zunächst im Solo bestimmte Fertigkeiten sich

anzueignen. Wir werden uns mit verschiedenen herausfordernden Aufgaben und Spielen konfrontieren (wie z.B. diverse Rollen, Vierfüßler, Sprünge, Handstände), um neue Möglichkeiten an Kraft, Beweglichkeit und Kreativität zu etablieren. Diese physischen Möglichkeiten erproben wir

dann in Duetten.

 

Solo Skills

In order to have a wide range of movement possibilities available in a contact duett, it makes sense to develope specific solo movement skills.

We will confront ourselves with various challanging tasks (such as many kinds of roles, four feet, jumps, handstands) to establish new possibilities of strength, mobility and creativity. These physical skills were integrated in duetts.

 

Matthias Früh teaches since 1985 Contact Improvisation and combines influences from different body work techniques (Laban, BMC, Feldenkrais, Bewegungsevolution) with Contact, Contemporary Dance, Martial Arts and the joy of movement. For several years he conected improvisation structures with the intellectual understanding of concepts about dance. Besides this Matthias ist psychotherapist (EMDR, Traumaterapy, Hypnosis) www.matthiasfrueh.de

28.12. Class 4: Angela Mara Florant

Head less – losing control

 

Focussing attention on the roundest body part, the highest point of the body, resting on the spine, which contains all the senses and the brain, is hard but extremely fragile – the head.

Letting go of the head, resting our heads on each other's body and falling head first... trusting our partner, controlling and losing control. How can the head lead us into a dance? How is it when the head serves as hands to navigate surfaces through touch? The class will include bodywork and other exercises to raise awareness of the head and neck.

 

Angela-Mara Florant - Germany

Angela-Mara Florant had her first experience with CI during her performence arts studies in Besançon, France. In 2005 she moved to Hamburg. She teaches several regular contact classes, gives workshops and organizes jams and festivals (NORDTANZ Festival). Since 2015, she is co- director of the dance studio “Triade” in Hamburg. When Angela-Mara is not dancing or teaching contact she is teaching Pilates, directing independent theater productions, choreographing dance pieces (mostly based on CI) and teaching theater and dance to children.

 For me CI is an art form. I love allowing my dance to be inspired by the composition of the room.

 CI opens up space, Space within me and outside of me, Creative space unfolding.

I enjoy looking at movement from an anatomical perspective and at the same time love the playful unfolding of stories that can occur while dancing CI. Over and over again finding and reinventing myself while continuously rediscovering and uncovering new aspects of the form are my favorite subjects of my ongoing research.

www.angelamaraflorant.de

29.12. Class 5: Britta Schönbrunn

Rückblick, der Körper erinnert das Jahr

 

 

Der Workshop ist eine Reise, das ZurückLiegende über den Körper zu erforschen.

 

Die Wirbelsäule verbunden zum Rücken und den damit verbundenen Extensionen Kopf- Arme- Beine steht in der Wahrnehmung im Fokus. Bewegungsprinzipien aus der Release-Technik, aus dynamic anatomy nach Nancy Topf, sowie aus dem Yoga fließen in die Stunden ein.

 

Wir zoomen den Bick ins Detail - von einzelnen Wirbeln und deren direkten Verbindungen, erforschen wir auf unterschiedlichen Ebenen: visuell, imaginär, auditiv und taktil und schärfen die kinästhetische Wahrnehmung. Jeder Wirbel bzw. Wirbelsäulenabschnitt steht in ganz eigener Verbindung zum Körper und generiert eine eigene Dynamik und Qualität in der Bewegung. Diese findet in der Contactimprovisation, im Tanz in der Berührung ihren Ausdruck. Mit dem Fokus auf die RückwärtsBewegung, die RückwärtstBeuge, den RückwärtsLauf appellieren wir einerseits an Vergangenes, andererseits an das Vertrauen, das Spiel der unterschiedlichen Kräfte an- und aufzunehmen - to embody. Es entstehen Augenblicke in der Contact Improvisation, die Begegnungen zwischen Nähe und Distanz, zwischen zarten, innigen  Berührungen oder raumgreifenden Ausbrüchen Gestalt geben und das eigene Potential freisetzen.

 

looking back- the body remembers the year

looking back with focussing on my spine and backspace. Relation between spine and extremety, breath, extension. Looking to different sections of the spine. Creating connection and trust in CI duetts.

 

Britta Schönbrunn ist freischaffende Tänzerin, Choreographin, Diplom Yogalehrerin. 2017 absolvierte sie das Masterstudium in zeitgenössischer Tanzvermittlung an der HfMDK Frankfurt.

Aktuell ist sie künstlerische Mitarbeiterin/ Coach in dem 3 Jahresprojekt „All our Futures“ im Schauspiel Frankfurt und unterrichtete als Dozentin an verschiedenen Kunsthochschulen: Yoga, Achtsamkeits-training und Contact Improvisation. Britta kollaboriert seit vielen Jahren in interdisziplinären Projekten mit internationalen KünstlerInnen aus Tanz, Musik und Bildende Kunst in Europa, USA und Japan.

29.12. Class 6: Heike Kuhlmann

Exploring our pelvic anatomy as starting point for contact

 

Das Becken enthält das körperliche Schwerkraftzentrum und ist Sitz der Geschlechtsorgane. Es ist zentral bei unseren Bewegungen und beim Contact tanzen. Wir wollen etwas Zeit für die Erforschung der Anatomie des Beckens nehmen und mit dieser körperlichen Erfahrung ins Contact tanzen kommen.

 

Exploring pelvis

We will explore the Pelvic area as our mass center and place of sexual organs. The pelvis is a central place to generate movement. We explore the anatomy and take this into CI dancing.

 

Heike Kuhlmann: Tänzerin, -pädagogin, Choreografin, Body-Mind Centering® SME -Integrative Körperarbeit und Bewegungstherapie-SMT, MA Performance Studies/Choreography. Weiterbildung: Discipline of Authentic Movement. Global Water Dances Performance Kollektiv Berlins - ortsspezifische Performances zum Thema Wasser. Heike unterrichtet Contact Improvisation in Berlin und weltweit, dabei unterrichtet sie auch Contact Improvisation für große und Kleine, organisiert mit Markus die Potsdamjam. Sie ist Teil des Ausbildungsteams an der Somatischen Akademie Berlin und leitet dort die Fortbildungen mit anderen Kolleg*innen: Emerge- Somatik in Tanz und Somatische Begleitung und Unterstützung von Kindern

30.12. Class 7: Michele Tarento

Bone awakenning© The Bone awakenning© is a practice which solicites our body’ consciousness by pressures and tapping adressed to the bones, through the bony matter (different tissues and cells) and observes their density, elasticity, rigidity, and contours. All supple fascias (ligaments, tendons, muscles, aponevrosis...) are anchored inside bones, the solid fascia. So that bones, are dynamic speakers to all our fascia systems that we will explore and relaunch during our practices. Bones as physical parts of the body's tensegral architecture, react almost mechanically to any constraint (internal and external) applied and accumulates kinetic energy. Our attention will be particularly devoted to the bony structure in its specific relationship with the skin in its whole and with the pelvic organs. Awareness of all our systems through the bones will gradually take place, giving security to ourself, to our dance and contributing to a deep inside and a playfull attitude. 

 

Michèle Tarento, french Doctor of Medicine, Osteopath, Ears, Nose and Throat Specialist, Phoniatry competenced, Bioenergie (Lowen, Reich) and Modern Danse Graduated has developped in parallel a passion for dance and movement and a scientific teaching and research vocations. Since 1978, she took dance contact classes with Didier Silhol, Suzanne Cotto, Mark Thompkins, Stéphanie Auberville and workshops with Steve Paxton, Lisa Nelson, Nancy Starksmith, Nita Little, Adrian Russi , Daniel Lepkoff, Ralf Jaroschinski. She participated to regular Underscore sessions in Paris with Claire Filmont.Since 1985, she initiated and produced Plastic Art Performances with her partner, Aline Lecler, for alternative events in Paris (France), and in Praque (Czech Republic). Her scientific vocation brought her to teach since 1980 as Senior Lecturer of Histology, Biology and Embryology to medical studients at Paris VII University, and also in osteopathy schools (France, Maidstone (UK), Barcelona, Brussels). She is the conceptor of Ostéo éveil® (Osteo awareness©) for 1999, a somatic health, postural and movement approach. 

30.12. Class 8: Liz Erber

Liz Erber has been teaching CI for over 15 years, and is grateful for every opportunity to share her love of dance and CI with others while also deepening her understanding of the human body and human interaction. She teaches regularly at K77 Studio in Berlin, at dance festivals around the globe and in India. She holds degrees in dance, theater and chemistry/biology, and has a background in somatic education, Laban/Bartenieff studies, various release techniques, and movement analysis. She works professionally as a performer, teacher and choreographer.  www.Lerber.com