Lehrer*innen 2022


warm up Klassen: 10.15-11.15

Martina Kunstwald

Bewegungsevolution®

orientiert sich an der frühen Bewegungsentwicklung und den frühen Reflexen. Die Übungen stimulieren prä- und postvertebrale Muster. Sie beginnen mit sehr kleinen, subtilen Impulsen und entwickeln sich hin zu größeren, kraftvolleren Bewegungen. Das Training beginnt am Boden und führt uns in den Raum. Es bietet unserem neuromuskulären System Frische und ein stabiles Getragen-Sein und bereitet uns vor, offen und

präsent zu tanzen, zu spielen und auf Begegnung zu reagieren.

 

Martina Kunstwald
Tanzpädagogin (Zeitgenössischer Tanz) und Lehrerin für Alexandertechnik (ATVD). Gründung und Leitung von Tanzwerk Bremen (94 – 97). In die Entwicklung von Bewegungsevolution® fließen Erfahrungen aus der Alexandertechnik, dem BMC ™ und das eigene, langjährige Forschen mit der frühkindlichen Bewegungsentwicklung ein. Unterrichtserfahrung in Tanz (seit 88), Alexandertechnik (seit 95) und Bewegungsevolution® (seit 05) in Kursen, Einzelarbeit und in der Weiter- und Ausbildung. http://www.martinakunstwald.de/

Markus Hoft

Playful Anatomy

Ein Mix aus zeitgenössischen release Tanztechniken um die Bewegungsmöglichkleiten des Körpers zu erweitern. Mit Elementen aus Axis Syllabus, GaGa, flying low, u.a.

playful anatomy

A mixture out of contemporary dance techniques to enrich the movement possibilities of our body. With elements from axis syllabus, gaga, flying low, and others.

 

Markus Hoft started with dance improvisation (1992)/ contactimprovisation (1995) and studied dance at movingArts/Köln and SSCD/Dundee. Teaching and choreografing/ performing until now. www.fooldance.de


Extraklassen: 15-17 Uhr

27.12. Class 1: Esther Berias

BEWEGUNGSFLUSS & MOMENTUM

In dieser CI Klasse forschen wir, wie Bewegungsfluss & Momentum uns helfen im Tanz in Verbindung/Berührung zu bleiben.

FLOW & MOMENTUM

In this CI class we explore how flow & momentum help us to stay in touch during the dance

 

Choreographie & Postmodernen Tanz (Diplom) an der Hogeschool voor de Kunsten Amsterdam, Niederlande (1997-2001). Integrative-Tanzpädagogik am DIT (Deutsches Institut für Tanz-Pädagogik) unter Leitung von Werner Huschka, Köln (1995-1997). Seit 2001 freischaffende Tänzerin und Choreografin in den Niederlanden, Schweden, Dänemark, Frankreich, Mexiko und Deutschland u.a. bei Festivals und an freien Theatern wie „Eigenarten Festival, Hamburg“, „Tanz Bremen“, „Oerol Festival, Niederlande“, „Dansscenen Kopenhagen“, „Danscentrum Väst Göteborg“, „Projekttheater Dresden“, „Muiderpoorttheater Amsterdam“.

Seit 2006 Lehrkraft für besondere Aufgaben an der HMTM Hannover, Schauspielabteilung. Lehrgebiet: Bewegung, moderner und postmoderner Tanz.

 

27.12. Class 2: Matthias Früh

Solo skills into duets

 

Um eine große Bandbreite möglicher Bewegungen im Duett zur Verfügung zu haben ist es sinnvoll, zunächst im Solo bestimmte Fertigkeiten sich

anzueignen. Wir werden uns mit verschiedenen herausfordernden Aufgaben und Spielen konfrontieren (wie z.B. diverse Rollen, Vierfüßler, Sprünge, Handstände), um neue Möglichkeiten an Kraft, Beweglichkeit und Kreativität zu etablieren. Diese physischen Möglichkeiten erproben wir

dann in Duetten.

 

Solo Skills

In order to have a wide range of movement possibilities available in a contact duett, it makes sense to develope specific solo movement skills.

We will confront ourselves with various challanging tasks (such as many kinds of roles, four feet, jumps, handstands) to establish new possibilities of strength, mobility and creativity. These physical skills were integrated in duetts.

 

Matthias Früh teaches since 1985 Contact Improvisation and combines influences from different body work techniques (Laban, BMC, Feldenkrais, Bewegungsevolution) with Contact, Contemporary Dance, Martial Arts and the joy of movement. For several years he conected improvisation structures with the intellectual understanding of concepts about dance. Besides this Matthias ist psychotherapist (EMDR, Traumaterapy, Hypnosis) www.matthiasfrueh.de

28.12. Class 3: Roland Nordeck

Tilting and falling!
This class deals with the theme of tipping over and falling. While moving through space we are going to tune into group awareness and spacial awareness. In the beginning we are going to combine dancing with throwing and catching soft balls in order to enlarge our awareness of what is going on around us. In an relaxed way we are constantly going to work on being ready and available. How can we see a good moment to offer support to a tilting person? How can we make our own process of loosing ballance visible and readable for other dancers? We are going to explore the fascinating area of „half-control“ that we can step into, when we allow ourselves to loose ballance. Half control means, to give up some control and at the same time keep up some alignment and activity. By doing this it is possible to elongate the process of falling. And during that process of almost falling, falling and (almost) winning back ballance, there are still active choices available. We are going to work a lot with counterweight and counterballance (combined with levelchange and rotation on the floor) We are also going to practice finding a rich solid and supportive touch with the floor and with a partner  - believing that the better we know the way back to stability and grounding, the more we can reach out into the interesting realm of instability and surprise.
Level: Intermediate (participants should be at least familiar with small dance, counter weight, counter ballance and falling into walking)

 

Roland Nordeck (Göttingen/Germany) I see both movement and touch as valuable forms of humancommunication, as they can reach beyond the field of verbal expression.I have been practicing CI for about twenty years and for three yearsfulltime I studied contemporary dance in Outokumpu, Finnland.For many years my interest in Shiatsu massage has been affecting mysense of perceptive touch and intuition while dancing.I believe that being seen, being heard and being touched are basic humanneeds that affect the world of dance a lot. Meeting theese needs withprofound listening skills – listening to space, sounds, touch, (...) andrhythm can form the basis of improvisational art.Bodywork and improvisational dance complement my general interest in communication.

28.12. Class 4: Kees Lemmens

BACK TO THE BACKSPACE
Gently and gradually warming up and building the sensitivity of our bodies and backs, we will move into the space behind our backs; also known as "backspace".
This is a skill which I regularly need and like to reinforce in myself by practicing this together. Because whenever you open more to the backspace, your possibilities in CI do not just double but grow exponentially.
We may spiral into and out of the backspace, as well as move directly into it.
And depending on time, how I am, and how you are, we could also look for and at relatively ‘alternative’ approaches of the backspace …like maybe from inversions; from the tail?

Kees Lemmens (NL) As a dancer I am richly inspired by other fields; I have first studied architecture and some philosophy, and worked in architecture and fine-arts... Yet maybe most I am inspired by people, and animals. I love how especially CI teaches me about the body, other people, the world.
Travelling a lot for dancing I have trained with many international teachers, including some of the founders of Contact Improvisation.
Taking and giving workshops I see as a learning together. Among other places I taught courses for the LAK-theatre in Leiden, at the VAK in Delft, and MOOOF New Dance Centre Den Haag, plus I (co-)organize and teach at CI-events in the Netherlands and abroad.
I am presently in a state of recovery after illness; winning back my dancing body …and also my backspace.

 

29.12. Class 5: Jasminka Stenz

 

folfül - Contango
Wir werden anhand von einfachen Elementen und Figuren aus dem Tango Argentino das Folgen und Führen (folfül) als Grundelemente eines Tanzes berühren und dann immer mehr aufbrechen bis beide Rollen so ineinanderfliessen, dass ein Gefühl entsteht völligem Einsseins. Wichtig in meinem Unterricht sind immer auch Musikalität, Performalität und das Erwecken unseres Impro-Minds.
Ich kann mir gut vorstellen meine Inputeinheit in eine art Praktika-Contango-Jam übergehen zu lassen, ein offenes tanzen in dem ich immer noch da bin.
Jasminka Stenz Ist Choreographin, Performerin, Tänzerin und Installationskünstlerin im interdisziplinären Kontex. Ihr Hauptfokus ihrer künstlerischen Arbeit und Forschens ist die Improvisation als Bühnen-Tanzform. Contactimrpovisation tanzt sie seit 2008. Momentan lebt sie mit ihren Zwillingen und Mann in Basel und der Welt. https://jasminka-stenz.jimdosite.com/

 

29.12. Class 6: tbc