Lehrer*innen 2023


warm up Klassen: 10.15-11.15

Martina Kunstwald

Bewegungsevolution®

orientiert sich an der frühen Bewegungsentwicklung und den frühen Reflexen. Die Übungen stimulieren prä- und postvertebrale Muster. Sie beginnen mit sehr kleinen, subtilen Impulsen und entwickeln sich hin zu größeren, kraftvolleren Bewegungen. Das Training beginnt am Boden und führt uns in den Raum. Es bietet unserem neuromuskulären System Frische und ein stabiles Getragen-Sein und bereitet uns vor, offen und präsent zu tanzen, zu spielen und auf Begegnung zu reagieren.

Martina Kunstwald
Tanzpädagogin (Zeitgenössischer Tanz) und Lehrerin für Alexandertechnik (ATVD). Gründung und Leitung von Tanzwerk Bremen (94 – 97). In die Entwicklung von Bewegungsevolution® fließen Erfahrungen aus der Alexandertechnik, dem BMC ™ und das eigene, langjährige Forschen mit der frühkindlichen Bewegungsentwicklung ein. Unterrichtserfahrung in Tanz (seit 88), Alexandertechnik (seit 95) und Bewegungsevolution® (seit 05) in Kursen, Einzelarbeit und in der Weiter- und Ausbildung. http://www.martinakunstwald.de/

Markus Hoft

Playful Anatomy

Ein Mix aus zeitgenössischen release Tanztechniken um die Bewegungsmöglichkleiten des Körpers zu erweitern. Mit Elementen aus Axis Syllabus, GaGa, flying low, u.a.

playful anatomy

A mixture out of contemporary dance techniques to enrich the movement possibilities of our body. With elements from axis syllabus, gaga, flying low, and others.

 

Markus Hoft started with dance improvisation (1992)/ contactimprovisation (1995) and studied dance at movingArts/Köln and SSCD/Dundee. Teaching and choreografing/ performing until now. www.fooldance.de

Jenny Döll

Jenny Döll, neurodivergente Tänzerin/Performerin, Tanzvermittlerin und Pilateslehrerin. Mein Unterricht ist beeinflusst von zeitgenössischen Tanzrichtungen und verschiedenen somatischen Methoden (neben CI vor allem Release-Technik, Body-Mind-Centering, Feldenkrais-Methode, Authentic Movement). Mein neuestes Forschungsgebiet ist die Schnittstelle von Neurodiversität und Tanz. https://jennydoell.wordpress.com/

Jenny Döll

neurodivergent dancer/performer, dance educator and Pilates teacher. My teaching is influenced by contemporary dance styles and various somatic methods (in addition to CI, especially release technique, body-mind centering, Feldenkrais method, authentic movement). My newest research area is the intersection of neurodiversity and dance. https://jennydoell.wordpress.com/

 


Extraklassen: 15-17 Uhr

27.12. Class 1: Angela Mara Florant

Strudel - Sprudel

Durch das Tiefe nach Innen hinein spüren und von außen durch Berührung begleitet, bringen wir die Wirbelsäule zum schwingen. Sie kann sich winden, drehen, verschrauben und zwischendurch immer wieder in die Ausgangsform zurück spiralisieren.

Wir erforschen wie Spiralen Energie erzeugen und dadurch Leichtigkeit in das Tanzen kommt. Wie kann dadurch insbesondere der Körperkontakt fließender werden? Die Ebenen können fliegend gewechselt werden, so dass es sich mühelos anfühlen kann.

Durch Strudel Bewegungen inspiriert, kann der Contact-Tanz immer mehr sprudeln.

 

Sparkling - Vortex

By feeling deep inside and accompanied by touch from the outside, we make the spine vibrate. It can twist in different directions and spiral back into its original shape again and again.

We explore how spirals generate energy and thus bring lightness into our dances. How can this make physical contact in particular more fluid? The levels can be changed fluidly and effortlessly.

Inspired by swirling vortex movements, the contact dance can become more and more sparkling and effervescent.

 

Angela-Mara Florant (GER) had her first experience with CI during her performance arts studies in Besançon, France. Based in Hamburg, she teaches several regular contact classes, gives workshops and organizes jams and festivals (NORDTANZ Festival). Since 2015, she is co- director of the dance studio “Triade” in Hamburg. In 2022, she brought to life the Contact CompanI, a dance company performing CI. When Angela-Mara is not dancing or teaching contact she is teaching corART (Pilates), directing independent theater productions, choreographing dance pieces (mostly based on CI). Teachers that have inspired her work are: Nancy Stark Smith, Jörg Hassmann, Nita Little, Anjelica Doniy, Mirva Mäkinen, Martin Keogh, Frey Faust, Scott Wells, Andrew Hardwood, Daniel Lepkoff,...

 

27.12. Class 2: Matthias Früh

Microakrobatik in Solo and in Contact
Ausgehend von einzelnen Bewegungen im Solo üben wir mikroakrobatische Herausforderungen wie verschiedene Rollen, auf Händen und Füße, sowie Sprünge und versuchen das ins Duo zu integrieren.


Microacrobatic in solo and contact
Starting from several microacroabatic movements as a solo, such as divers roles, quadropedal movements and jumps, we practise to integrate these into duos.


Matthias Früh unterrichtet seit 1985 Contactimprovisation und kombiniert Einflüsse aus Kampfkunst, Movement Training mit Bewegungsevolution® (certified trainer) und anderen Körpertechniken wie Feldenkrais und Laban. Seit Jahren verbindet diese Einflüsse in experimentellen Aufführungen mit intellektuellen Konzepten über Tanz und Wissenschaft.
Matthias Früh teaches since 1985 Contact Improvisation and combines influences from martial arts, movement training and Bewegungsevolution® (certified trainer) and other different body work
techniques such as Laban and Feldenkrais. For several years he conected improvisation structures
with the intellectual understanding of concepts about dance and science.
Have a look on:
Youtube: Matthias Früh Movement Skills für Tanz und Contact Improvisation
Instagram: movement_breme                                                        

28.12. Class 3: Simon Wenger

Flowing Lifts
In dieser Klasse erkunden wir ein paar einfache Wege, um geschmeidig und sicher auf den Boden zu gleiten. Auch den umgekehrten Weg vom Boden aufwärts schauen wir uns an. Lifts entstehen und vergehen in diesem flüssigen Auf und Ab ganz wie nebenbei. Die Verlässlichkeit des Bodens verbindet sich mit dem Rausch der Lüfte.
 
Flowing lifts
In this class, we'll explore a few simple ways to glide smoothly and safely into the floor. We also explore the reverse pathway from the ground upwards. Lifts arise and disappear in this fluid up and down as if casually. The reliability of the ground is combined with the rush of the air.
Simon Wenger, ausgebildet in zeitgenössischem Bühnentanz, lebt und arbeitet als freischaffender Tanzpädagoge, Veranstalter und Choreograf in Basel.
Simon Wenger, educated in contemporary stage dance, lives and works as a freelance dance teacher, organizer and choreographer in Basel.

28.12. Class 4: Esther Berias

Rückwärts / Die Augen im Rücken

 

Wir werden spielerisch den rückwärtigen Raum erkunden. Wie kann ich sicher rückwärts Kontakt aufnehmen, meine Wahrnehmung im Rücken öffnen, sozugagen „meine Augen im Rücken“ nutzen. Daraus können Lifts entstehen, die evtl sogar von den Füßen auf den Händen landen.

 

 

 

Backwards / eyes in the back

 

We are going to play with the space behind us. How can I get into touch safely while moving backwards, how to use the awareness in the back, opening „the eyes in the back“. And how does moving backwards evolve into lifting, maybe even from our feet onto our hands.

 

 

Esther Berias: Choreographie & Postmodernen Tanz (Diplom) an der Hogeschool voor de Kunsten Amsterdam, Niederlande (1997-2001). Integrative-Tanzpädagogik am DIT (Deutsches Institut für Tanz-Pädagogik) unter Leitung von Werner Huschka, Köln (1995-1997). Seit 2001 freischaffende Tänzerin und Choreografin in den Niederlanden, Schweden, Dänemark, Frankreich, Mexiko und Deutschland u.a. bei Festivals und an freien Theatern wie „Eigenarten Festival, Hamburg“, „Tanz Bremen“, „Oerol Festival, Niederlande“, „Dansscenen Kopenhagen“, „Danscentrum Väst Göteborg“, „Projekttheater Dresden“, „Muiderpoorttheater Amsterdam“.

Seit 2006 Lehrkraft für besondere Aufgaben an der HMTM Hannover, Schauspielabteilung. Lehrgebiet: Bewegung, moderner und postmoderner Tanz.

29.12. Class 5: Jori Snell

TRIOS

self, other and earth, self, space and time, self, other and more…

I often feel such aliveness and excitement when I find myself dancing in a trio, it is complex, dynamic, creative and allows for many different actions and choices at play: such as; -soloing, duetting, “ensemble-ing” as a trio; -playing with composition, design, space and timing; -listening to what is needed to make the dance connective, a soft or bold, loud or soft, dialogue (triologue) between all parties, and so on…

We will play with the fluidity, complexity and creativity of trio-dancing. As we dance, we become aware of support structures, fluidity, air and mass and naturally lifts, momentum and landings will occur.

Jori Snell is a physical performing-and visual artist from Holland/Denmark (1972). She works as a freelance performer, improviser, director and teacher, transforming her training in physical theatre, contact improvisation (CI), authentic movement, butoh/martial arts and visual arts into a personal language. Her passion for CI and Improvisation has grown and developed through her meetings with Kirstie Simson, Katie Duck, Lucia Walker, Ray Chung, Nancy Stark Smith, Kitt Johnson and many others. Between 2016 and 2020 she has collaborated intensively with Andrew de Lotbinière Harwood, then and now teaching and performing in Canada, Europe, South Africa and Costa Rica. She loves to work with, and craft ways to bring CI into a state of heightened (compositional) awareness: an improvised space full of potential for both solo, duet and ensemble work.

29.12. Class 6: Maxime Kroot

Resistance - stilness

I want to explore using resistance as a point of stillness,

a point of opportunity to go somewhere other than where your first impulse would take you. To take a moment in the dance to feel where your body is, to bring your gaze out and from there to tap into where that takes you.

This creates new pathways and embraces friction. It can lead into lifts, into floor work, into partnering or soloing. We need to embrace some resistance, some friction, to feel the difference with the state of flow.

We will start with a warming up of the body and I will slowly guide us into the theme. There will be space for exploration alone, with partners and in larger groups.

 

Maxime Kroot first experienced contact improvisation during her dance studies in the Netherlands. She was intrigued by the freedom of movement, the creativity of the dance form and the constant communication between bodies. "It's playing around and at the same time it can touch some deeper layers of the feeling of belonging to something bigger than ourselves, to a group, to a community, to a species, to a planet".
Since 2022 she has lived in Copenhagen, where she is studying for a Masters in Dance and Participation and contact improvisation with Dorte Bjerre Jensen. She is fascinated by creative scores and how they can improve our dance practice and our walk to the supermarket.

30.12. Class 7: Barbara Pfundt

Rolling into the unknown

In dieser Klasse beschäftigen wir uns mit der Essenz von Contact, dem „rolling point of contact“. Was hilft und unterstützt uns, damit wir den Kontakt durch die verschiedenen Raumebenen behalten können, welche „Tricks“ und Prinzipien helfen dabei? Und wie können wir unsere Körperwahrnehmung vertiefen, um den Anderen, das Gewicht, die Masse, die Bewegungsrichtung schnellstmöglich zu lesen? Technik und Sensibilisierung gemeinsam eröffnen neue Fähigkeiten und neues Vertrauen, sodass ungeahnte Räume von Bewegung möglich werden.

Let’s dance !

 

Rolling into the unknown

In this class we explore with the essence of contact, the “rolling point of contact”. What helps and supports us that we can maintain the contact through the different levels, what “tricks” and principles help? And how can we deepen our body awareness ito read the other person, the weight, the mass, the direction of movement as quickly as possible?

Movement technique and awareness together open up new skills and new confidence, making unimagined spaces of movement possible. Let's dance!

 

Barbara Pfundt has devoted her life to movement, inside and outside. Since 28 years she has been teaching various forms of contemporary dance and movement methods (CI, New Dance, Tai Chi, Yoga etc.) her main focus is on contact improvisation.
After a long time where she was performing, founding her own ensemble and realise various dance projects, she is mainly teaching today. "To be open for the moment, to be aware of yourself
and out of this presence meeting the world is both a challenge and a gift! "
The preoccupation with the body and various symptoms has led her to various
forms of healing. Today she is a systemic coach and working with family constellation, which has become as much joy and enrichment as the dance. www.spirit-in-motion.art

 

30.12. Class 8: Roland Nordeck

Abhängigkeit modulieren

 

Jede geteilte Gewichtssituation bedeutet, dass wir ein gemeinsames Gleichgewichtssystem erschaffen. Für einen – kurzen oder langen – Moment sind wir physikalisch voneinander abhängig.

 

Wir werden ein paar grundlegende Werkzeuge kennen lernen, mit denen wir anpassen können, ob und wie stark wir uns in Abhängigkeit begeben.
Auf Grundlage dieser Wahlmöglichkeit schauen wir auf die ganze Bandbreite möglicher Abhängigkeiten – also einerseits  „Was ist das kleinste und feinste Anlehnen, das wir noch als solches wahrnehmen können?“ und andererseits „Wie können wir uns trauen (auch in dynamischen Situationen) stark aufeinander angewiesen zu sein?“

 

Letzteres führt uns unter anderem zu Counterbalance, Drehungen, Levelwechsel und dynamischen Landeprinzipien sowie auch zu Druck, Gegendruck, Erdung und Stabilität.

 

Lifts sind dabei eine gelegentliche, beiläufige, natürliche Konsequenz der Art und Weise, wie wir mit Kräften spielen.

 

 

 

Modulating dependence

 

 

Any shared weight situation means that we are creating a mutual balance system. For a – short or long – moment we are physically dependent on each other.
We are going to get to know a few basic tools in order to adjust if and how strongly we go for  being dependent.
Based on being aware of these options we have a look at at the whole range of possible dependencies – meaning on the one hand “What is the tiniest and most subtle leaning that we can still recognize as such?” and on the other hand “How can we dare (even in dynamic situations) to be strongly dependent on each other?”
The latter is leading us among other things to counterbalance, rotation, level change, fluent landing principles as well as pressure, counterpressure, grounding and stability.
Lifts are an occasional, casual, natural consequence of the way we are playing with forces.

 

 

 

 

Roland Nordeck (Göttingen/Germany)

 

I see both movement and touch as valuable forms of human communication, as they can reach beyond the field of verbal expression. I have been practicing CI for more than twenty years and for

 

three years fulltime I studied contemporary dance in Outokumpu, Finnland. For many years my interest in Shiatsu massage has been affecting my sense of perceptive touch and intuition while dancing. I believe that being seen, being heard and being touched are basic human needs that affect the world of dance a lot. Meeting these needs with profound listening skills – listening to space, sounds, touch, and rhythm – can form the basis of improvisational art. Bodywork and improvisational dance complement my general interest in communication.