orientiert sich an der frühen Bewegungsentwicklung und den frühen Reflexen. Die Übungen stimulieren prä- und postvertebrale Muster. Sie beginnen mit sehr kleinen, subtilen Impulsen und entwickeln sich hin zu größeren, kraftvolleren Bewegungen. Das Training beginnt am Boden und führt uns in den Raum. Es bietet unserem neuromuskulären System Frische und ein stabiles Getragen-Sein und bereitet uns vor, offen und präsent zu tanzen, zu spielen und auf Begegnung zu reagieren.
Martina Kunstwald
Tanzpädagogin (Zeitgenössischer Tanz) und Lehrerin für Alexandertechnik (ATVD). Gründung und Leitung von Tanzwerk Bremen (94 – 97). In die Entwicklung von Bewegungsevolution® fließen Erfahrungen
aus der Alexandertechnik, dem BMC ™ und das eigene, langjährige Forschen mit der frühkindlichen Bewegungsentwicklung ein. Unterrichtserfahrung in Tanz (seit 88), Alexandertechnik (seit 95)
und Bewegungsevolution® (seit 05) in Kursen, Einzelarbeit und in der Weiter- und Ausbildung. http://www.martinakunstwald.de/
Playful Anatomy
Ein Mix aus zeitgenössischen release Tanztechniken um die Bewegungsmöglichkleiten des Körpers zu erweitern. Mit Elementen aus Axis Syllabus, GaGa, flying low, u.a.
playful anatomy
A mixture out of contemporary dance techniques to enrich the movement possibilities of our body. With elements from axis syllabus, gaga, flying low, and others.
Markus Hoft started with dance improvisation (1992)/ contactimprovisation (1995) and studied dance at movingArts/Köln and SSCD/Dundee. Teaching and choreografing/ performing until now. www.fooldance.de
Infos about Matthias, see below.
Backspace
Esther Berias: Choreographie & Postmodernen Tanz (Diplom) an der Hogeschool voor de Kunsten Amsterdam, Niederlande (1997-2001). Integrative-Tanzpädagogik am DIT (Deutsches Institut für Tanz-Pädagogik) unter Leitung von Werner Huschka, Köln (1995-1997). Seit 2001 freischaffende Tänzerin und Choreografin in den Niederlanden, Schweden, Dänemark, Frankreich, Mexiko und Deutschland u.a. bei Festivals und an freien Theatern wie „Eigenarten Festival, Hamburg“, „Tanz Bremen“, „Oerol Festival, Niederlande“, „Dansscenen Kopenhagen“, „Danscentrum Väst Göteborg“, „Projekttheater Dresden“, „Muiderpoorttheater Amsterdam“.
Seit 2006 Lehrkraft für besondere Aufgaben an der HMTM Hannover, Schauspielabteilung. Lehrgebiet: Bewegung, moderner und postmoderner Tanz.
Microakrobatik in Solo and in Contact
Ausgehend von einzelnen Bewegungen im Solo üben wir mikroakrobatische Herausforderungen wie verschiedene Rollen, auf Händen und Füße, sowie Sprünge und versuchen das ins Duo zu integrieren.
Microacrobatic in solo and contact
Starting from several microacroabatic movements as a solo, such as divers roles, quadropedal
movements and jumps, we practise to integrate these into duos.
Matthias Früh unterrichtet seit 1985 Contactimprovisation und kombiniert Einflüsse aus Kampfkunst, Movement Training mit Bewegungsevolution® (certified trainer) und anderen
Körpertechniken wie Feldenkrais und Laban. Seit Jahren verbindet diese Einflüsse in experimentellen Aufführungen mit intellektuellen Konzepten über Tanz und Wissenschaft.
Matthias Früh teaches since 1985 Contact Improvisation and combines influences from martial arts, movement training and Bewegungsevolution® (certified trainer) and other
different body work
techniques such as Laban and Feldenkrais. For several years he conected improvisation structures
with the intellectual understanding of concepts about dance and science.
Have a look on:
Youtube: Matthias Früh Movement Skills für Tanz und Contact Improvisation
Instagram:
movement_breme
TRIOS
self, other and earth, self, space and time, self, other and more…
I often feel such aliveness and excitement when I find myself dancing in a trio, it is complex, dynamic, creative and allows for many different actions and choices at play: such as; -soloing, duetting, “ensemble-ing” as a trio; -playing with composition, design, space and timing; -listening to what is needed to make the dance connective, a soft or bold, loud or soft, dialogue (triologue) between all parties, and so on…
We will play with the fluidity, complexity and creativity of trio-dancing. As we dance, we become aware of support structures, fluidity, air and mass and naturally lifts, momentum and landings will occur.
Jori Snell is a physical performing-and visual artist from Holland/Denmark (1972). She works as a freelance performer, improviser, director and teacher, transforming her training in physical theatre, contact improvisation (CI), authentic movement, butoh/martial arts and visual arts into a personal language. Her passion for CI and Improvisation has grown and developed through her meetings with Kirstie Simson, Katie Duck, Lucia Walker, Ray Chung, Nancy Stark Smith, Kitt Johnson and many others. Between 2016 and 2020 she has collaborated intensively with Andrew de Lotbinière Harwood, then and now teaching and performing in Canada, Europe, South Africa and Costa Rica. She loves to work with, and craft ways to bring CI into a state of heightened (compositional) awareness: an improvised space full of potential for both solo, duet and ensemble work.
Resistance - stilness
I want to explore using resistance as a point of stillness,
a point of opportunity to go somewhere other than where your first impulse would take you. To take a moment in the dance to feel where your body is, to bring your gaze out and from there to tap into where that takes you.
This creates new pathways and embraces friction. It can lead into lifts, into floor work, into partnering or soloing. We need to embrace some resistance, some friction, to feel the difference with the state of flow.
We will start with a warming up of the body and I will slowly guide us into the theme. There will be space for exploration alone, with partners and in larger groups.
Maxime Kroot first experienced contact improvisation during her dance studies in the Netherlands. She was intrigued by the freedom of movement, the creativity of the dance form
and the constant communication between bodies. "It's playing around and at the same time it can touch some deeper layers of the feeling of belonging to something bigger than ourselves, to a
group, to a community, to a species, to a planet".
Since 2022 she has lived in Copenhagen, where she is studying for a Masters in Dance and Participation and contact improvisation with Dorte Bjerre Jensen. She is fascinated by creative scores and
how they can improve our dance practice and our walk to the supermarket.
Rolling into the unknown
In dieser Klasse beschäftigen wir uns mit der Essenz von Contact, dem „rolling point of contact“. Was hilft und unterstützt uns, damit wir den Kontakt durch die verschiedenen Raumebenen behalten können, welche „Tricks“ und Prinzipien helfen dabei? Und wie können wir unsere Körperwahrnehmung vertiefen, um den Anderen, das Gewicht, die Masse, die Bewegungsrichtung schnellstmöglich zu lesen? Technik und Sensibilisierung gemeinsam eröffnen neue Fähigkeiten und neues Vertrauen, sodass ungeahnte Räume von Bewegung möglich werden.
Let’s dance !
Rolling into the unknown
In this class we explore with the essence of contact, the “rolling point of contact”. What helps and supports us that we can maintain the contact through the different levels, what “tricks” and principles help? And how can we deepen our body awareness ito read the other person, the weight, the mass, the direction of movement as quickly as possible?
Movement technique and awareness together open up new skills and new confidence, making unimagined spaces of movement possible. Let's dance!
Barbara Pfundt has devoted her life to movement, inside and outside. Since 28 years she has been teaching various forms of contemporary dance and movement methods (CI, New Dance, Tai Chi, Yoga etc.) her main focus is on contact
improvisation.
After a long time where she was performing, founding her own ensemble and realise various dance projects, she is mainly teaching today. "To be open for the moment, to be aware of
yourself and out of this presence meeting the
world is both a challenge and a gift! "
The preoccupation with the body and various symptoms has led her to various forms of healing. Today she is a systemic coach and working with family constellation, which has become as much joy and enrichment as the dance. www.spirit-in-motion.art
Atmung, Hingabe und Aktion
Aus einem Zustand der Absichtslosigkeit heraus geben wir uns der Schwerkraft hin und fallen in Aktion.
Zunächst beobachten wir auf meditative Weise unsere Atmung und unser Gleichgewicht. Wir stimmen uns ein auf Ruhe, Erdung und Detailwahrnehmung. Aus einem Geisteszustand heraus, bei dem wir nichts
wollen oder brauchen, überlassen wir uns der Schwerkraft – wir erforschen und genießen die delikaten Momente, wo wir das Gleichgewicht verlieren und kippen ...
… was schnell die Notwendigkeit von Reaktion mit sich bringt. Wir werfen einen Blick auf Landetechnik, geteiltes Gewicht, gemeinsam das Gleichgewicht verlieren, und nützliches Ober- und Untertänzer-Verhalten, um gemeinsam oder aufeinander zu landen. Wir suchen nach dynamischen Tänzen, die immer wieder Ruhe, Leichtigkeit und Absichtslosigkeit einladen – um dann wieder in Aktion zu fallen.
Breath, surrender and action
From a state of unintentionality we surrender to gravity and fall into action.
At first we observe in a meditative way our breath and our ballance. We tune into rest, grounding and perception of fine detail. From a state of mind of not wanting or needing anything, we entrust ourselves to gravity – we explore and enjoy the delicate moments of loosing ballance and tipping over … … which quickly brings up the necessity of reaction. We look at landing techniques, shared weight, losing ballance together and useful over- and underdancer behaviour for landig together or on each other. We aim for dynamic dances that constantly re-invite rest, ease and unintentionality – to then fall into action again.
Roland Nordeck: I see both movement and touch as valuable forms of human communication, as they can reach beyond the field of verbal expression. I have been practicing CI for more than twenty years and for three yearsfulltime I studied contemporary dance in Outokumpu, Finnland. For many years my interest in Shiatsu massage has been affecting mysense of perceptive touch and intuition while dancing. I believe that being seen, being heard and being touched are basic human needs that affect the world of dance a lot. Meeting theese needs with profound listening skills – listening to space, sounds, touch, (...) and rhythm can form the basis of improvisational
art. Bodywork and improvisational dance complement my general interest in communication.